A FIREFLY kifutópálya lezárásához használt mobil fénykereszt részletes leírása
<< Vissza a FIREFLY mobil fénykeresztekhez
A FIREFLY mobil fénykereszt felépítése és színe
Az alap és a fénykereszt karjai 11 373 (S235) szerkezeti acélból készülnek.
A fénykereszt karjai minden oldalról RAL 1021 repülésügyi sárga színnel vannak festve, hogy a készülék jól látható legyen (az FAA előírásai szerinti 13538-as színkód – repülésügyi sárga – FED-STD-595 szerint).
Alvázspecifikációk
A kifutópálya lezárásának jelölésére szolgáló mobil fénykereszt két változatban érhető el:
Az alvázra szerelt fénykereszt (FIREFLY)
Ebben a változatban a fénykeresztet stabilizáló lábakkal ellátott alvázra szerelik.
Könnyedén csatlakoztatható egy jármű vontatóberendezéséhez, és gyorsan a kívánt helyre szállítható a kifutópályán. Ez a kivitel lehetővé teszi két fénykereszt egyidejű szállítását.
Az alváz egy 2,5 x 1,6 méteres acélkeretből, két R13 méretű tömlő nélküli kerékből és egy szabványos vonófejből áll, amely akár személygépkocsihoz is csatlakoztatható.
Az alvázon helyezkedik el a fénykereszt, benzinmotoros áramfejlesztő és tartalék akkumulátor.
A fénykereszt összeszerelése
A fénykereszt mérete 4,27 vagy 6,4 méter, ezért lehajtható karokkal van felszerelve, hogy a szállítás egyszerűbb legyen.
A libella segít megtalálni a fénykereszt helyes vízszintes pozícióját. A kereszt függőleges helyzetbe emelése kézi csörlő segítségével csak néhány másodpercet vesz igénybe.
A kereszt összeszerelése egyszerű és hihetetlenül gyors – egy személy 30 másodperc alatt ki tudja nyitni mind a négy kart, és csörlővel függőleges pozícióba állítani.
Stabilitás
A mobil fénykereszt stabilitásának garantálása érdekében azt a Repülési Intézet - Institute of Aerospace Engineering (Gépészmérnöki Kar, Brnói Műszaki Egyetem) vizsgálta. A statikai szerkezeti elemzés szerint a maximálisan engedélyezett szélsebesség 91,9 m/s, ami 330 km/h-nak felel meg.
A masszív és stabil szerkezet lehetővé teszi, hogy a fénykeresztet akár 5°-os szögben a függőlegestől eltérően is fel lehessen állítani, ezáltal optimális stabilitást biztosítva szélsőséges körülmények között is.
Két fénykereszt egyidejű szállításának lehetősége
Szélsőséges időjárási körülmények esetén a kifutópályát gyorsan le kell zárni. A repülőtéri előírások megkövetelik, hogy a lezárt pályát mindkét végén meg kell jelölni. Azért, hogy a fénykereszt szállításához szükséges időt a lehető legminimálisabbra csökkentsük, a rendszert úgy alakítottuk ki, hogy két önálló egység egyszerre is szállítható legyen.
A fénykereszt megfelel a légi közlekedés összes vonatkozó szabványának és előírásának.
- FAA Advisory Circulary FAA A/C 150/5345-55A – Specifikáció az L-893 ideiglenes kifutópálya lezárást jelző vizuális segédeszközre.
- EASA előírás „CS-ADR-DSN Issue 6 - F4001-D01-01_Temporary runway closure marker“.
- ICAO javasolt módosítása az 1\. kötet 14\. mellékletéhez és a PANS–Aerodromes (Doc 9981) dokumentumhoz, amely a repülőterek tervezésére és üzemeltetésére vonatkozik
A fényjelző szerkezet kialakítása lehetővé teszi az egyszerű módosítást annak érdekében, hogy az FAA és/vagy ICAO előírásoknak megfeleljen – attól függően, hogy melyik az alkalmazandó.
Mobil fénykereszt, a repülőtéri kifutópálya lezárásához teljesíti az FAA minden követelményét, például:
- Üzemi hőmérséklet -40 °C és +55 °C között
- Páratartalom 95% RhA (+55 °C-on)
- Szélállóság 65 km/h-ig (anélkül, hogy az "felállított" jelölő pozícióját jelentősen befolyásolná)
A fénykereszt karjai 13 vagy 17 InLED lámpával vannak felszerelve, amelyek megfelelnek az előírt fényerőnek. A karokat légiközlekedési sárga színnel festik a CS ADR-DSN.U.935 szabványnak megfelelően.
Egyéb műszaki paraméterek.
A fénykereszt elektromágneses kompatibilitásra (EMC) vonatkozó elvek szerint készült.
Minden elektromos alkatrész IP 66 vagy annál magasabb védettségi osztályba tartozik, a fényforrások pedig IP 68 osztályúak.
A mobil fénykereszt biztonságos és megbízható működésre alkalmas minden szokványos kültéri repülőtéren.